i like Να έχεις μια όμορφη μέρα και να είσαι ζεστά ☺️you are going to meet.
Πέμπτη 3 Ιουλίου 2014
täysi sota heitä vasthan jo lantalaisten taholta, jokka saathin Suomen valtion tuen taka lappalaisia vasthancloudfront.net/d0/48/i67979472._szw565h2600_.jpg" />you unevver falling cdown me down all the time
aleksis salusjärvi kirjoitti... Reijo! Huomasin sut, mutta ei vaihdettu sanaakaan. Siinä vaiheessa, kun olin saanut pasmat kuntoon, olit jo livahtanut muualle. Olisi ollut hauska jutella sun kanssa.
ENBUSKE Se sopinee. PROUST ‘Oulu’ tarkoittaa siis vettä, muodossa tai toisessa. Nimeämis-Ei ollut Rovaniemestä Pohjois-Suomen pää- kaupungiksi. Mutta onneksi Oulusta on.Työ ja torvisoitto. Ihmisen perustarpeet ”Elääkseen taiteilijana Savion kenties täytyi maksaa se hinta, ettei hänen taiteensa kuvasta ensinkään sitä saamelaista todellisuutta, jonka hän lienee parhaiten tuntenut. Hän eli Norjan saamelaisten historian kiivaimman norjalaistamiskauden aikana, jolloin juuri rannikolla vakinaisesti asuvat saamelaiset joutuivat pahimmin sosiaalisen väheksynnän ja syrjinnän kohteiksi. Mutta ’kulttuuriharrastajien’ – korkeakouluissa opiskelleiden ja taiteilijoiden – piirissä on aina tunnettu eräänlaista haaveellista myötätuntoa tunturiseudun vapaata ja koskematonta luontoa ja luonnonlapsia kohtaan, siis paimentolaissaamelaisia ja poronhoitokulttuuria kohtaan.” (Jernsletten & Jåks 1981, 115–116.)
Savion eli Saation suku on alunperin Enontekiön ja Kittilän Kyröjä. Nimen taustalla lienee saajo, ”kuiva maansaareke jänkällä, kylä Ylikyrön ja Ketomellan välissä” (Autto 2003, 59). John Savion isä Per John oli myös merkillinen mies, osallistui vuonna 1900 retkikuntaan, joka pääsi lähemmäs Etelänapaa kuin mikään edeltävä. Hän hukkui myrskyssä hakiessaan arkkua vastakuolleelle vaimolleen. (Blix 1971, 93–97; Tuominen 2000, 131.)
Matkamuistoksi museon katalogi, Steinar Wikanin Ellisif Wessel -elämäkerta on liian kallis, mutta löytyy onneksi myöhemmin Rovaniemen kirjaston Lappia-osastolta. Siitä käy ilmi, että hän porvarillisesta taustastaan huolimatta oli kiivas sosialisti. Kirjassa on mielenkiintoisia valokuvia, sellaisista henkilöistä kuin (suomalaisittain kirjoitettuna) Vaara, Vesmajärvi, Äärelä, Sarre, Seurujärvi ja Tolonen.
Viikinkien historian elävöittäjät Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Virosta osallistuivat kansainväliseen Laatokka-2014 –historiatapahtumaan, joka järjestettiin 28.-29. kesäkuuta Leningradin alueella.
Tänä vuonna tapahtuma omistettiin yhdelle Viikinkien idäntien tärkeimmistä kaupungeista, joka sijaitsi Ohlavanjoen rannalla. Se oli Pohjois-Venäjän tärkein kaupunki. Pohjoismaiset kauppiaat viettivät siellä talvia, kun Venäjän valtio oli vasta muodostumassa. Lue lisää: http://finnish.ruvr.ru/2014_07_03/Viikinkit-miehittivat-Laatokan-kahdeksi-paivaksi-8806/
siis eiole oikein moiten nää jutut menee ollenkaan
ΑπάντησηΔιαγραφήaleksis salusjärvi kirjoitti...
ΑπάντησηΔιαγραφήReijo! Huomasin sut, mutta ei vaihdettu sanaakaan. Siinä vaiheessa, kun olin saanut pasmat kuntoon, olit jo livahtanut muualle. Olisi ollut hauska jutella sun kanssa.
ENBUSKE Se sopinee.
ΑπάντησηΔιαγραφήPROUST ‘Oulu’ tarkoittaa siis vettä,
muodossa tai toisessa. Nimeämis-Ei ollut Rovaniemestä Pohjois-Suomen pää-
kaupungiksi.
Mutta onneksi Oulusta on.Työ ja torvisoitto.
Ihmisen perustarpeet
”Elääkseen taiteilijana Savion kenties täytyi maksaa se hinta, ettei hänen taiteensa kuvasta ensinkään sitä saamelaista todellisuutta, jonka hän lienee parhaiten tuntenut. Hän eli Norjan saamelaisten historian kiivaimman norjalaistamiskauden aikana, jolloin juuri rannikolla vakinaisesti asuvat saamelaiset joutuivat pahimmin sosiaalisen väheksynnän ja syrjinnän kohteiksi. Mutta ’kulttuuriharrastajien’ – korkeakouluissa opiskelleiden ja taiteilijoiden – piirissä on aina tunnettu eräänlaista haaveellista myötätuntoa tunturiseudun vapaata ja koskematonta luontoa ja luonnonlapsia kohtaan, siis paimentolaissaamelaisia ja poronhoitokulttuuria kohtaan.” (Jernsletten & Jåks 1981, 115–116.)
Savion eli Saation suku on alunperin Enontekiön ja Kittilän Kyröjä. Nimen taustalla lienee saajo, ”kuiva maansaareke jänkällä, kylä Ylikyrön ja Ketomellan välissä” (Autto 2003, 59). John Savion isä Per John oli myös merkillinen mies, osallistui vuonna 1900 retkikuntaan, joka pääsi lähemmäs Etelänapaa kuin mikään edeltävä. Hän hukkui myrskyssä hakiessaan arkkua vastakuolleelle vaimolleen. (Blix 1971, 93–97; Tuominen 2000, 131.)
ΑπάντησηΔιαγραφήMatkamuistoksi museon katalogi, Steinar Wikanin Ellisif Wessel -elämäkerta on liian kallis, mutta löytyy onneksi myöhemmin Rovaniemen kirjaston Lappia-osastolta. Siitä käy ilmi, että hän porvarillisesta taustastaan huolimatta oli kiivas sosialisti. Kirjassa on mielenkiintoisia valokuvia, sellaisista henkilöistä kuin (suomalaisittain kirjoitettuna) Vaara, Vesmajärvi, Äärelä, Sarre, Seurujärvi ja Tolonen.
Viikinkien historian elävöittäjät Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Virosta osallistuivat kansainväliseen Laatokka-2014 –historiatapahtumaan, joka järjestettiin 28.-29. kesäkuuta Leningradin alueella.
ΑπάντησηΔιαγραφήTänä vuonna tapahtuma omistettiin yhdelle Viikinkien idäntien tärkeimmistä kaupungeista, joka sijaitsi Ohlavanjoen rannalla. Se oli Pohjois-Venäjän tärkein kaupunki. Pohjoismaiset kauppiaat viettivät siellä talvia, kun Venäjän valtio oli vasta muodostumassa.
Lue lisää: http://finnish.ruvr.ru/2014_07_03/Viikinkit-miehittivat-Laatokan-kahdeksi-paivaksi-8806/
http://www.hetan-jussa.fi/192074106
ΑπάντησηΔιαγραφή